Strefa marek
Poradnik nr 45 - Licencje zabawkowe w 2021 roku
Najciekawsze zabawki na licencji w 2021 roku

Po ubiegłorocznych przesunięciach dat istotnych premier filmowych 2021 rok przyniesie nam wiele ciekawych produkcji. Zabawki na licencji „Minionków”, „Mustanga” czy „Krudów” to potencjalne hity sprzedażowe w bieżącym roku. Na jakie licencje warto jeszcze zwrócić uwagę w najbliższych miesiącach? O tym opowiedziała nam Anna Przybylska, country manager Elc Brands, wiodącej agencji licencyjnej w Europie Środkowo-Wschodniej i Rosji.

Licencje zabawkowe w 2021 roku

Jakie wyzwania Pani zdaniem przyniósł ze sobą rok 2021?

2021 rok to czas systematycznego wdrażania innowacji, nowych kanałów dystrybucji, dalszego budowania sprzedaży online, dostosowywania się do potrzeb rynkowych, poszukiwania rozwiązań, które pozwolą skutecznie dotrzeć z ofertą do dotychczasowych i nowych grup odbiorców.

Jakie perspektywy rysują się przed licencjami?

Licencja efektywnie wzmacnia sprzedaż poprzez przeniesienie pozytywnych skojarzeń związanych z jej bohaterami na produkty i usługi, zwiększając tym samym zainteresowanie nimi. Skutecznie buduje więź z konsumentem. Wierzę, że licencja jest doskonałym sposobem wyróżnienia się na rynku, zwłaszcza w trudnym okresie, kiedy konsumenci mogą poszukiwać znanych, a zarazem godnych zaufania i bezpiecznych w ich odczuciu produktów.

Czy obecny rok przyniesie nowe rozwiązania licencyjne?

Rozwiązania, tj. sposoby licencjonowania, nie zmienią się, lecz 2021 to rok premier filmowych i działań promocyjnych wokół nich, wprowadzenia kolejnych sezonów seriali. W tym kontekście na pewno warto zwrócić uwagę na „Minionki: Wejście Gru”. Trzeba bowiem podkreślić, że same „Minionki” to kultowa pozycja. Każdy kolejny film z serii emitowany na wielkim ekranie odnotowywał rekordowe wyniki oglądalności, zdecydowanie wyższe niż jego poprzednik. Planowana data premiery najnowszego filmu o żółtych bohaterach to 2 lipca br. Wierzę, iż w tym przypadku mówimy o hicie nie tylko lata, ale i całego roku. Wcześniej swoją premierę będzie miał „Mustang” (ang. „Spirit Untamed”), została ona zaplanowana tuż przed Dniem Dziecka, tj. 28 maja. „Mustang. Duch Wolności” to również serial emitowany codziennie w stacjach dziecięcych – od poniedziałku do piątku w paśmie Puls Kids na Puls 2 oraz teleToon+, zaś w soboty i niedziele w teleToon+.

Ponadto w roku 2021 zaplanowane zostały premiery drugiej części „Krudów”, czyli filmu „Krudowie 2. Nowa era” (30 kwietnia), „Szybkich i wściekłych 9” (28 maja) oraz drugiej części filmu „Dzieciak rządzi”, czyli „Rodzinka rządzi” (17 września). W roku 2021 zostaną również wprowadzone kolejne sezony „Parku Jurajskiego: Obozu Kredowego” na platformie Netflix. Pierwszy sezon serialu, który swoją premierę miał jesienią 2020 r., został wsparty kampanią zasięgową obejmującą telewizję, internet, outdoor, działania niestandardowe oraz aktywności PR. Kampania promocyjna oraz jakość kontentu serialu sprawiły, że „Park Jurajski: Obóz Kredowy” w okresie wprowadzenia uplasował się globalnie na pozycji numer 2 wśród najchętniej oglądanej oferty Netflixa.

2021 rok to także czas wprowadzenia nowych sezonów seriali telewizyjnych. Planowana jest m.in. kolejna seria „Kot-O-Ciaków” w Puls 2, co oznacza nie lada gratkę dla wszystkich fanów Budynia, Krakersa i Pianki. W tym roku odbędzie się też kilka „okrągłych licencyjnie” rocznic, np. 20-lecie Shreka, 90-lecie Drakuli i Frankensteina.

Należy spodziewać się wysypu produktów związanych z powyższymi licencjami w związku z premierami filmowymi, a także warto podkreślić, że produkty licencyjne świetnie radzą też sobie bez tych premier. W 2020 roku ich daty musiały ulec zmianom. Jeden z naszych licencjodawców wprowadził produkty na licencji filmowej w okresie, w którym pierwotnie miała mieć miejsce premiera filmu, po czym… bez towarzyszącego jej wsparcia kampanijnego osiągnęły one w zakładanym czasie cele sprzedażowe. I to jest najlepszy dowód siły licencji.

Jakie licencje Państwo oferują?

Jako Elc Brands reprezentujemy wiele marek. Współpracujemy m.in. ze studiem NBCUniversal, APC Kids, Coca Colą, MGA Entertainment, klubem piłkarskim Liverpool, Moonbug Entertainment. Mamy w swoim portfolio m.in. Trolle, Minionki, Boss Baby, Jurassic World, Dragons (pol. „Jeźdźcy smoków”), Spirit (pol. „Mustang: Duch wolności”), Madagaskar, Kung Fu Pandę, Shreka, L.O.L. Surprise!, Poopsie, Kot-O-ciaki, Blippiego, Supa Strikas. Rozumiemy świat marek licencyjnych i lokalny rynek.

Na czym polega wsparcie licencjobiorców w sieciach sprzedaży?

Wspieramy naszych partnerów i czynnie uczestniczymy w realizacji takich działań. Dążymy do tego, aby w ważnych dla danej kategorii okresach, jest choćby przy okazji Dnia Dziecka, zapewnić obecność licencji w sieciach sprzedaży, w których są dostępne wybrane produkty licencyjne. Staramy się tworzyć mechanizmy promocyjne, np. konkursy, dążymy do szerokiej komunikacji takich przedsięwzięć. Jesteśmy koordynatorem działań łączących różne firmy i różnych licencjobiorców, a nierzadko inspiratorem takich aktywności.

Dziękuję za rozmowę.

Rynek Zabawek


Artykuł powstał przy współpracy redakcji Ateneum i magazynu "Rynek Zabawek"

Autor tekstu: Rynek Zabawek
Źródło fotografii: Minionki. Wejście Gru/Illumination Entertainment