EAN:
9788380307131
Autor:
Wydawnictwo:
Rok wydania:
2024
Oprawa:
broszurowa
Strony:
231
Cena sugerowana brutto:
55.00zł
Stawka vat:
5%
Usługi i produkty finansowe przeznaczone dla klientów indywidualnych stanowią specyficzny obszar działalności współczesnego sektora finansowego. Specyfika ta wynika przede wszystkim z asymetrii wiedzy i doświadczenia w zakresie finansów pomiędzy stronami. Z jednej strony mamy bowiem wyspecjalizowane instytucje finansowe (banki, zakłady ubezpieczeń czy fundusze inwestycyjne), których sumy bilansowe przekraczają często PKB mniejszych krajów, zatrudniające tysiące wysoko wykwalifikowanych specjalistów w zakresie finansów, prawa czy matematyki, a z drugiej osoby fizyczne, którym często brakuje podstawowej wiedzy, podatne na nieprawdziwe wiadomości i żyjące z dnia na dzień. Powyższa asymetria sprawia, że w większości krajów usługi i produkty finansowe oferowane klientom indywidualnym są przedmiotem szczególnego zainteresowania państwa, które ingeruje w nie poprzez regulacje oraz wyspecjalizowane urzędy i instytucje, aby chronić klientów indywidualnych przed ponoszeniem nadmiernego ryzyka. Rozwój usług i produktów finansowych, który istotnie przyśpieszył w ostatnich latach m.in. dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii teleinformatycznych, sprawia jednak, że często regulacje ich dotyczące w odniesieniu do klientów indywidualnych są opóźnione lub niepełne. Dynamika zmian regulacyjnych zależna jest także od ogólnej koncepcji ochrony klientów indywidualnych w danej jurysdykcji. Biorąc powyższe pod uwagę, należy zatem stwierdzić, że mając do czynienia z tak dynamicznymi zmianami w zakresie usług i produktów finansowych dla klientów indywidualnych, zasadne jest dokonywanie ich systematycznego i pogłębionego przeglądu zarówno w odniesieniu do tych dotychczasowych, jak i nowo powstających. Konstatacja ta zdeterminowała cel niniejszej książki, którym stało się kompleksowe przedstawienie w przejrzysty, spójny i logiczny sposób najważniejszych usług
i produktów finansowych dla klientów indywidualnych, oferowanych na polskim rynku finansowym głównie przez banki. Książka składa się z 16 rozdziałów, które zostały poświęcone kluczowym aspektom usług i produktów finansowych dla klientów indywidualnych w zakresie operacji depozytowo-kredytowych, rozliczeń pieniężnych oraz instrumentów płatniczych.
Obok dobrze znanych usług i produktów, takich jak rachunki bankowe, lokaty i produkty rozliczeniowe, karty płatnicze i kredytowe oraz kredyty konsumenckie czy mieszkaniowe, znalazły się także mniej popularne, np. leasing konsumencki, odwrócony kredyt hipoteczny czy finansowanie społecznościowe. W książce zostały przedstawione zarówno produkty o niskim ryzyku (lokaty bankowe i produkty skarbowe), jak też te przeznaczone dla klientów indywidualnych o wyższym poziomie wiedzy w zakresie finansów (produkty strukturyzowane i inwestycje alternatywne) lub dysponujących większymi środkami (produkty private banking). Odrębną uwagę poświęcono kwestii zakresu ochrony klienta indywidualnego na rynku bankowym, tak z perspektywy dostępnych narzędzi (ochrona depozytów), jak i instytucji wspierających konsumenta. Z uwagi na intensywny rozwój zaawansowanych technologii teleinformatycznych w sektorze finansowym w oddzielnym rozdziale omówione zostały kluczowe aspekty zastosowania sztucznej inteligencji w detalicznej działalności bankowej, jej możliwości oraz konsekwencje. Książka skierowana jest przede wszystkim do studentów kierunków finansowych na studiach stopnia I i II, studiach podyplomowych oraz w szkołach doktorskich. Pozycją tą mogą zainteresować się także wszyscy klienci indywidualni korzystający z usług i produktów finansowych, chcący pozyskać dodatkową wiedzę i zrozumieć naturę oferowanych im usług.
(fragment wstępu)