Książka stanowi unikalne kompendium wiedzy nie tylko o organizacji i zarządzaniu audytem, lecz także o jego problemach i sposobach ich rozwiązywania. W zarządzaniu organizacją, niezależnie od struktury własnościowej i jej rozmiarów, audyt odgrywa istotną rolę. Pozwala na zapobieżenie efektowi ?śnieżnej kuli?, a zatem narastaniu błędów, które początkowo niewielkie po skumulowaniu wpływają destrukcyjnie na organizację. Publikacja zawiera analizę pogłębionych badań planowania audytu i zarządzania zespołami audytowymi. W badaniach wykorzystano metody i techniki właściwe dla dyscypliny nauk o zarządzaniu i jakości. Prowadzono je w ramach strategii pluralizmu metodologicznego. Autor przedstawia m.in. następujące zagadnienia: - funkcje audytu, - problematykę jego planowania i organizowania, - sposoby formułowania i prezentowania ustaleń audytu, - założenia audytu zarządzania wiedzą i audytu efektywności organizacji oraz poszczególnych funkcji zarządzania organizacją. Podjęto również próbę identyfikacji problemu audytu związanego m.in. z funkcjonowaniem organizacji w nieprzewidywalnym otoczeniu, poprzez obserwację jej działania w warunkach pandemii COVID-19. Na podstawie badań, zgodnie z założeniem autora, zidentyfikowano problemy badawcze wymagające rozwiązania w kolejnych badaniach naukowych. Pośrednim celem badań była systematyzacja aparatu pojęciowego.